onsdag 23 oktober 2013

Släpp inte in vampyrerna!

Halloween innebär spöken, osaliga andar, zombies men även vampyrer.. Läskiga vampyrer som suger ens blod. Och visst är vampyrer det som är inne (fortfarande? nja?). Det finns vampyrer i Twilight, True Blood. Överallt.
Jag kommer ihåg när jag var liten och läste i den konstiga tidningen Ding-Ding värld om en person som drack blod. Jag kommer ihåg hur rädd jag blev för vampyrer. Nu visar det sig att allt i Ding-Ding värld är fake. Men ändå, vampyrer skrämmer skiten ur mig.

Låt den rätte komma in av John Ajvide Lindqvist handlar om tolvårige Oskar. Oskar har det sjukt svårt. En farsa som är trasslig och han blir mobbad i klassen. (På ett väldigt brutalt sätt, och det är läskigare än det som skall vara läskigt). En dag ser han Eli leka själv ute på lekplatsen. De börjar hänga, men Eli är inte som andra. Och runt om i Blackeberg är det något som attackerar människor och suger deras blod.


Boken har filmatiserats 2 (!!) gånger både på svenska och engelska. Och det är bra filmen. Men boken är sjukt mycket bättre. Äckligare och läskigare. När jag läste den fick jag ibland ta pauser bara för att det nästan var för obehagligt. Och så skall en skräckroman vara.
Så läs boken och bli rädd. 

/Tal

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar