torsdag 24 oktober 2013

Hemma hos.. Tal

Vad har du i din bokhylla? Har du sorterat på något speciellt sätt?

Jag har, förutom en hel del böcker, foton, vinylskivor, ficklampa och annat smått och gott. Även en korg med viktiga papper har jag tryckt in i bokyllan.
Eftersom jag jobbar på ett bibliotek där sortering av böcker är A och O så skiter jag i det hemma. Allt ligger huller om buller, det är svårt att hitta och man får kika ordentligt innan man hittar just den boken man vill ha. Men det stör mig inte så farligt. Det är snarare härligt att ha lite kaos i bokhyllan.













Vilka böcker skulle man aldrig hitta i din bokhylla?
Böcker om hur man snickrar. Inte för att jag har något emot det. Men jag har insett för länge sedan att jag har tummen mitt i handen. Även dietböcker går bort. Och böcker som har joggande som teman kan jag inte tänka mig något tråkigare att läsa om.

Vilken är din favoritplats att läsa på
I sängen. Jag är lat. Jag gillar att läsa på eftermiddagen när det är naturligt ljus i rummet och om jag somnar i sängen när jag läser, må det vara.

 
Vilken bok har du läst mer än en gång?
Huckleberry Finns äventyr av Mark Twain. Jag läste boken som barn på svenska, senare läste jag den på engelska och har även försökt läsa den på katalanska. Den idén gav jag upp rätt så snabbt.
Men en underbar bok!






Vilken är din favoritbok?
För varje dag jag läser får jag en ny favoritbok vilket är väldigt roligt. Men en bok som skakade mig i grunderna var Portnoys besvär av Philip Roth. Snuskig, äcklig och så himla rolig. Men även sorglig och 100% neurotisk. Som en Woody Allen-film i bokform!







Vilken bok läser du just nu?
Jag läste nyss klart Zlatans biografi. Och tyckte den var helt ok. Jag gillar ju Zlatan, liksom. Annars håller jag på med att läsa turkiska författare eftersom jag var i Istanbul i våras. Och det finns mycket bra! Just nu läser jag Fiasco av Coşkun Büktel. Boken handlar om en snubbe som just ska ta sitt liv när telefonen ringer. Det är en som har ringt fel men detta startar en kedja av märkliga händelser.







Vilken bok gav du i present senast?
Till vem och varför?
Gav bort lite böcker som jag hade läst till några vänner. Bl.a. gav jag bort Richard Yates bok Easter Parade eftersom jag tyckte den var väldigt bra och passade personen som fick den.






 /Tal

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar