torsdag 10 oktober 2013

Bonusinlägg: Hemma hos.. Sarah!


Nyfiken på människorna som jobbar här? Vad som gömmer i deras bokhyllor? Varsågod, här får ni en titt!


Hemma hos bibliotekarien Sarah som är ansvarig för vuxenavdelningen och evenemang. 

 

Vad har du i din bokhylla? Har du sorterat på något speciellt sätt?
 
Böcker, dator, skivspelare, lampor… och lite prylar, fast egentligen i teorin är jag motståndare till att ha prylar i bokhyllan. Böckerna är uppdelade både efter ämne och alfabetiskt…ja,ja…stelt och ordnat jag vet…men vad kan man vänta sig i ett hem med två bibliotekarier.


 
Vilka böcker skulle man aldrig hitta i din bokhylla?

I bokhyllan hittar man massor av böcker om cricket (och annan sport) och ännu fler om Bob Dylan, det hade man aldrig hittat om bokhyllan bara hade varit min bokhylla.
Böcker om ekonomi, andra världskriget (och andra krig), flygplan och tåg har ingen större plats i min bokhylla.

Däremot har mina konstböcker fått en helt egen hylla, för att de är mina favoriter! snart kommer det dock bli trångt eftersom jag inte kan låta bli att köpa nya.


Vilken är din favoritplats att läsa?
I den nyinköpta hängmattan som min son fick i födelsedagspresent. (Jag får låna den ibland). Fast det är inte alltid det blir så mycket läst...Insomningsrisken är överhängande…
Nu när det inte riktigt är hängmatteväder så brukar jag hamna i hörnet på den röda soffan som står i vårt kök. Där har man bra uppsikt över allt som händer samtidigt som man läser.


 




Vilken bok har du läst mer än en gång?

Den bok jag har läst flest gånger är nog ”den allvarsamma leken” av Hjalmar Söderberg. Boken är skriven 1912 men funkar lika bra att läsa fortfarande, det är inte alla böcker som håller med tiden, och så är det ju så snyggt omslag på den nya pocketutgåvan.


 
  

 
Vilken är din favoritbok?
Det är ju jättesvårt!
Men en bok som jag verkligen gillade och som jag ofta rekomenderar till folk är "Vad jag älskade" av Siri Hustvedt. Det var ganska många år sedan jag läste den men då läste jag den från pärm till pärm utan att sluta. Boken innehåller både kärlek, spänning och massor av konstreferenser.



 
 

 Vilken bok läser du just nu?


Just nu läser jag Amanda Hellbergs nyutkomna bok "Snögloben" som jag har väntat på. Amanda är från Varnhem och hennes första böcker utspelar sig runt Skara (eller Skardala som staden heter i böckerna). Jag gillar särskilt hennes första skräckroman "Styggelsen".
 





Vilken bok gav du i present senast? Varför och till vem?
"Star Wars- ljudeffekterna". Jag köpte den till min son i födelsedagspresent. Den blev mycket uppskattad.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar