fredag 17 maj 2013

Sista nostalgidagen...



Det är ju inte lätt att bara välja tre av sina favoriter som man läste när man var ung. Jag trodde att jag hade tre säkra kandidater men ju mer jag tänkte ju fler kom jag på, svårt att välja.

Mitt första val är självklart. Den författare jag läste allra mest som ung var Stephen King. Jag älskad skräck både i bok och filmform och Kings bok "Varsel" (The Shining ) måste vara en av de bästa skräckböcker som har skrivits, filmen, som är gjord av Stanley Kubrick, är något av det läskigaste jag har sett. 

Jack Torrance tar jobb som vaktmästare på ett vinterstängt hotell och flyttar dit med sin familj för att få skrivro. Familjen får veta att den tidigare vaktmästaren blev galen av att vara helt isolerad och dödade sin familj. Sonen i familjen Danny ser saker som inte andra ser och känner av de onda krafterna på hotellet. Boken skrevs 1977 och nu i september 2013 ska det komma en uppföljare som handlar om Danny som vuxen.
Om jag ska läsa den? Det måste jag ju göra...men jag är så mycket mer lättskrämd nu för tiden så vi får se om jag pallar.




En annan bok som jag gillade var Douglas Adams "Liftarens guide till galaxen".
Boken är den första i en trilogi i fem delar !?  De andra är delarna är "Restaurangen vid slutet av universums", "Livet universum och allting", "Adjöss och tack för fisken" och "I stort sett menlös". Böckerna är helt skruvade och har en skön humor.

Arthur Dent upptäcker en morgon en gul bulldoser utanför sitt fönster. Det visar sig att hans hus ska rivas och ge plats åt en ny motorväg. Arthur lägger sig i leran i sin morgonrock för att stoppa maskinerna. Att det ska byggas en ny motorväg visar sig snart vara ett ganska litet problem när en hel flotta vogonrymdskepp dyker upp för att spränga jorden eftersom den är i vägen för en ny intergalaktisk genomfartsled.

Det visar sig senare att planeten Jorden enbart är ett experiment för att hitta "den yttersta frågan om livet, universum och allting" (svaret är 42, men frågan däremot kan ej existera i samma universum som svaret). Om man inte förstår svaret på en frågan, behöver det inte vara svaret det är fel på, det kan lika gärna vara frågan som är felställd.....hmmm





Mitt tredje tips är Donna Tartts "Den hemliga historien".
Jag har nog aldrig läst en bok så intensivt som den hemliga historien.
Jag började läsa boken i sängen när jag vaknade på morgonen och fastnade totalt. Boken fick föja med mig till affären, parken, toaletten, när jag pratade i telefon...allt gick bra tills jag försökte laga mat tillsammans med boken. I ett uppslukat ögonblick satte gasspisen fyr på mina grytlappar och brandlarmet väckte mig ur den värld som hade uppslukat mig. Läsandet fortsatte långt in på natten och vid 3-tiden (ca 600 sidor senare) var den slut....JAG VILLE HA MER!
Jag väntade och väntade och väntade...jag väntade i tio år och äntligen skrev Donna Tartt en ny roman "den lille vännen" HURRA!
Den nya boken var usel! Aldrig har jag blivit så besviken. Jag läste den på svenska och på engelska framlänges och baklänges, och den var usel.
I oktober i år kommer hon med sin tredje bok, 11 år efter den andra. Jag väntar spänt men får nog inse att jag aldrig kommer få en läsupplevelse som Den hemliga historien.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar