onsdag 15 maj 2013

Något äldre nostalgi...

Om man som jag haft tonårens värsta slukarperiod under tidigt 80-tal, växte man upp i en tid där science fiction var en betydligt större genre än den fantasy som tagit över sedan dess. Själv är jag fortfarande betydligt mer svag för rymdskepp och spetsörade rymdvarelser än magiska luftskepp och spetsörade alver. 

Genren hade haft sin guldålder några decennier tidigare, så jag hade massor av böcker att välja mellan på biblioteket - och jag läste mig igenom hela science fiction-hyllan i staden där jag växte upp. Dessa tips här nedan är snarare tips för hela författarskap än för enstaka böcker.

En av mina första favoritförfattare var Robert A. Heinlein, som skriver både spännande men även mycket underhållande och gärna med en oväntad vändning precis i slutet av boken. Inte sällan finns här ett religiöst - eller snarare religionskritiskt - inslag i hans böcker. Den titel jag lyfter fram här är Egen rymddräkt finnes, men det går att läsa vad som helst av honom med samma behållning.


En annan favorit är naturligtvis den alltid lika populäre Isaac Asimov, som skrivit om robotar ur både teknisk och filosofisk synvinkel - något som inte blivit mindre aktuellt i vår egen tid. Nere i magasinet fann jag en läcker förstautgåva på svenska av Jag, robot från 1954. På den här tiden såg en robot ut som den skulle, fyrkantig och metallisk, inte som dagens perfekta androider och hubotar i filmer och tv-serier. ;-)


Sista tipset blir författaren Phillip K. Dick, som skrivit böcker som Androidens drömmar, en novellsamling där en av berättelserna blivit till filmen Bladerunner. Här nedan finns en annan av mina favoriter av honom, dystopin Baklängesklockans värld, där tiden går baklänges och bibliotekarierna, som i vanliga fall värnar om litteraturen, i stället samlar in manus för att bränna upp dem innan böckerna ens kommit ut...


Intresset för science fiction lever i alla fall kvar inom film och dataspel. På 80-talet kunde man i stort sett bara läsa om rymdfärder, idag kan man själv sätta sig bakom spakarna i ett rymdskepp i något trevligt tv-spel och styra ut bland stjärnorna. 

Live long and prosper!
/Helena




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar