torsdag 12 december 2013

Steampunk

Har du hört talas om steampunk? Jag kom i kontakt med detta första gången jag när besökte en kreativitetsafton på biblioteket i Alingsås. Bibliotekarien hade då lagt fram en bok om steampunk. Bilderna var helt fantastiska. Det var den här boken, som tyvärr inte finns i Skaras bibliotek (än).

The Steampunk Bible Vad är då steampunk? Jag är verkligen ingen expert på området, men så här har jag förstått det:
Egentligen kan man säga att det börjar på 1800- talet då de första steampunkförfattarna var verksamma. Men de kallade sig förstås inte steampunkförfattare själva, men de skrev science fiction som innehöll teknik och mekanik. De mest kända författarna i sammanhanget är H.G. Wells som har skrivit bland annat The island of Dr. Moreau och Tidsmaskinen, och Jules Verne som skrivit Jorden runt på 80 dagar och En världsomsegling under havet.

The Island of Doctor Moreau (inbunden) Jorden runt på 80 dagar (inbunden)
Uttrycket steampunk skapades först på 1980- talet. Kortfattat kan man säga att det handlar om en vision som fanns under den viktorianska eran om hur tekniken skulle utvecklas och vad vi skulle kunna göra på grund av den. Och nu när tekniken utvecklats åt ett annat håll är det många som fantiserar om hur t.ex. en dator hade kunnat se ut om inte utvecklingen åt det mer elektroniska hållet hade ägt rum. Namnet refererar till ångmaskinen och den typ av teknik och mekanik som var modern då. Det finns otroligt vackra bilder att ta del av inom denna genre, och jag hoppas kuna utöka beståndet av stempunkböcker av olika slag här på biblioteket.

En bok som ligger inom genren steampunk är Boneshaker av Cherie Priest. Boneshaker (häftad)

Historien handlar om en rysk uppfinnare som får i uppgift att bygga en krigsmaskin som kan borra sig igenom Alaskas is. Men någonting går fel och maskinen förstör flera kvarter i Seattle och frigör en gas. En gas som förvandlar alla som andas in den till levande döda... Du hittar den i ungdomsrummet på bibliteket.

Jag hoppas kunna följa upp detta introducerade spår om steampunk under våren, kanske i någon form av tema? Du kanske är väldigt duktig på ämnet och vill lära mig ett och annat? Hör gäna av dig i så fall.

För övrigt inväntar vi en skön lucia imorgon.

/Karin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar