fredag 8 november 2013

Tankar genom ord och bild

När jag satte upp böcker i hyllorna på biblioteket fastnade jag en stund vid seriehyllorna i Ungdomsrummet och utanför Prubbasalen. Här ryms så många tankar, ord, åsikter och bilder.

Jag började fundera på hur många sätt vi människor kan uttrycka oss på. En sak som gör det roligt att läsa tycker jag är att texten som någon annan har skrivit blir till bilder i mitt huvud. När det gäller serier är det tvärtom; då kan bilderna förvandlas till ord och meningar. Just nu är Lina Neidestam en av mina favorittecknare/författare. I hennes böcker finns både ord och bilder, och de kompletterar varandra. Neidestam är mest känd för sina serier om Zelda - en stenhård feminist som har svårt att leva som hon lär.

Zelda /

Här på biblioteket hittar du flera böcker om Zelda, men också andra böcker som Neidestam skrivit och illustrerat. Tyckte du om böckerna om den lilla staden Engelsfors där människor försvinner spårlöst i de djupa skogarna och en uråldrig ondska ligger och pyr? De utvalda kämpar mot denna ondska, och det är en hård kamp. Om du läst Cirkeln och Eld rekommenderar jag att du också tar en titt på Berättelser från Engelsfors som Lina Neidestam varit med och illustrerat tillsammans med Kim W. Andersson och Karl Johansson.


 
Berättelser från Engelsfors      
 
Ta dig tid att sitta en stund vid seriehyllorna. Här ryms en hel värld av tankar, bilder och ord som andra människor vill dela med dig. Och vill du själv pröva på att rita serier finns det böcker som handlar om det också!
 
/ Karin


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar