torsdag 14 november 2013

Mörker, melankoli och mystik.

När man ställer om klockan till vintertid blir det höst på riktigt. Innan dess tänker jag alltid att "det här går ju bra, hösten är inte så farlig." Men sen kommer den stora tröttheten och det stora vemodet smygande.

För mig är det samma visa varje år. Ju mörkare det blir desto svårare blir det att hitta anledningar att gå upp på morgonen. Det är helt enkelt inte logiskt att vakna när det är svart utanför fönstret. En del tycker om höstmörkret och säger att det är skönt att få dra sig undan, hålla sig inne, dricka te och ta det lugnt. Jag tycker väl helt enkelt inte om att ta det lugnt. Jag vill att människor ska vara ute och i rörelse, jag vill se picknickfiltar i parkerna och höra musik genom öppna fönster. Jag vill se ansiktet på dem jag möter på gatorna även om klockan är mer än 16.

Men nu bor jag i Sverige, och här är det mörkt och kallt på vintern. Ingen idé att önska att det vore på något annat sätt. Det enda jag kan göra är att försöka hitta på saker att göra som känns tillräckligt meningsfulla för att krypa ur sängvärmen även de mörkaste morgnar.

Ni vet väl svaret? Böcker förstås. Filmer. Serier. Musik. Vänner. Man får helt enkelt ta in berättelserna i vardagsrummet.

Av någon anledning tycker jag bäst om att läsa böcker om mord och mystik på hösten. Det är lättare att komma i stämning och lättare att känna sig rädd, vilket alltid är skönt i lagom dos. På ungdomsavdelningen hittar du mängder av mystiska historier att grotta ner dig i. Ett exempel är Cassandra Clares Stad av skuggor, första delen i serien The mortal instruments.

Stad av skuggor

Historien utspelar sig i New York och skildrar en skuggvärld fylld av demoner, varulvar, vampyrer och älvor. Bokens huvudperson Clary Fray kastas in i denna värld genom en dramatisk händelse som förändrar hennes liv för alltid. Det finns även en uppföljare till boken som heter Stad av aska, och en tredje del är på gång under 2014.

Tycker du bättre om att läsa om känslor och relationer kan jag rekommendera Jag är tyvärr död och kan inte komma till skolan idag av Sara Ohlsson.

Jag är tyvärr död och kan inte komma till skolan idag Att vara död kan vara en bra anledning att stanna hemma, men tyvärr hjälper det inte när hjärtat är krossat och tankarna bara mal i huvudet. Då är det bättre att ge sig ut och möta verkligheten, eller att läsa om någon som varit med om samma sak. Kärleken är en svår känsla, och jag tror man kan lära sig mycket om sig själv genom att läsa om andras kärleksproblem.

Kom in på bibblan och låna med dig allt du behöver för att vilja ta dig ur den där sängen som ju egentligen inte är så himla kul att ligga i.

Här finns belysning också, så du kan se andra människor även om det är mörkt ute.
Välkomna!
/Karin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar