fredag 8 mars 2013

Internationella Kvinnodagen!

Idag uppmärksammar vi på bloggen den internationella kvinnodagen. Under dagens gång ska vi bara trycka in så mycket tips vi hinner som vi tycker behöver uppmärksammas.

Jag tänkte börja med en favoritbok.
Jag läste Sargassohavet av Jean Rhys för en kurs. Sen när jag var klar, läste jag den igen. Sen när jag var klar läste jag den en tredje gång. Så bra var den. För varje läsning, upptäckte jag mer detaljer, mer underliggande teman, som fick mig att inse vilken oerhört viktig roman det här är.

Jean Rhys inspirerades av romanen Jane Eyre. Hon ville ge den galna Bertha Mason (Rochesters första fru) en bakgrundshistoria, en anledning att visa varför Bertha blev galen.

Huvudpersonen i Sargassohavet är Antoinette Cosway (som senare kommer att bli Bertha). Som dotter till en en bortgången slavägare lever hon, hennes mamma, bror som "vita kackerlackor" efter frigörelsen av slavar på Västindien. Hon träffar Rochester, som hon gifter sig med. Han vill ta henne till England, göra om henne. Rasera hennes identitet. Detta inleder Antoinettes förvandling till Bertha. Och hennes färd mot galenskap.



/Tal

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar