måndag 18 mars 2013

Den här veckans tema handlar om böcker med tips om hur man skapar musik.

För några år sedan försökte jag lära mig spela gitarr. Jag hade köpt en fin akustisk gitarr och försökte lära mig Bob Dylan låtar. Det gick inte hur jag än försökte. Till slut lärde jag mig riffet till Smoke on the water av Deep Purple. Det är visserligen inte fy skam, men jag insåg mina begränsningar som gitarrist då. Jag var helt enkelt talanglös.

Tänk om jag hade upptäckt boken, Lär dig att spela gitarr av Phil Capone. Det hade troligtvis inte gjort någon skillnad (så dålig var jag) men tänk om!

Boken verkar vara så grundläggande som en nybörjare behöver med ett bra upplägg. Boken är indelad i 33 lektioner där det börjar med vanliga ackord till mer komplicerade. I varje lektion finns det bra beskrivningar och foton som visar hur man skall hålla för att få fram ett skönt sound.
Dessutom följer en cd med musikexempel över hur man ska spela.

En fin instruktionsbok för alla som är nyfikna att börja spela gitarr.
Jag kanske borde börja själv?

/Tal

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar