onsdag 31 juli 2013

Gästinlägg: Sporter

Det finns hur många olika sporter som helst, vissa är mer psykiskt krävande och andra kräver mer fysiskt.

Själv så gillar jag skateboarding, Jag tycker om det för att det är kul och krävs mycket vilja för att våga och klara av dom mer större och svårare sakerna men det jag älskar mest med skate är när man klarar ett nytt trick som man har tränat på i en lång tid och tillslut klarar det.

Det finns mycket information om alla olika sporter på Internet och i böcker. I sport så är det viktigt att ha motivation, tålamod och framför allt att ha roligt, för har man inte roligt så får man inte motivationen eller tålamodet. Att sporta är också ett sätt att vara social och träffa nya människor som brinner för samma saker och få råd och lära sig mer så man kan bli bättre och lyckas med sitt mål.

Jag rekommenderar alla att sporta för jag tror att det finns en sport för alla, man måste bara hitta den. Nu är jag 17 år och har skateat i 4 år och jag ångrar inte en sekund av det och jag vill att andra ska kunna säga det samma så ge ett par sporter en chans.

Dom jag rekommenderar är: skateboarding, fotboll, volleyboll, golf, hockey, basket, pingis och tennis. Dom är de sporter som jag personligen tycker är roliga. Om du är osäker på vilken sport du vill börja i så tycker jag att du ska söka på några sporter och läsa om dom och om du tycker att det är en sport som passar dig så ska du ge den en chans och inte ge upp i första hand. Det gjorde inte jag och jag är tacksam att jag inte gjorde det.

 
Jag tycker också att det är bra att ha en förebild någon som man ser upp till genom sin sport, min är Paul Rodriguez III. 2009 såg jag en film som heter Street dreams som Paul Rodriguez III är huvudkaraktären i och den filmen fick mig att börja skata oftare och hade ett mål att nå och det var att bli sponsrad, samma dröm som Paul hade.

/John - Sommarpraktikant

I ungdomsrummet och under avdelningen för Sport, Idrott och Fritid (R) hittar du böcker om bl.a. skating och andra sporter. En annan grym skatefilm är Lords of Dogtown som man kan låna på biblioteket. Fråga personalen efter hjälp!

/Tal

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar