måndag 22 juli 2013

90-talet är tillbaka. Och vi börjar med det bästa: Nirvana!

Kommer ni ihåg det bandet som förändrade allt för er? Man visste det inte då när man började lyssna på bandet men när man tittar tillbaka så ser man - Det är med det här bandet min musiksmak började utvecklas. Det bandet för mig är Nirvana.

Min storasyster lyssnade alltid på Nirvana och genom henne så hörde jag dem för första gången. Och det tog över allt. Jag visste inte varför jag gillade dem så mycket men jag kunde inte sluta sjunga på dem. Och det var där, i det ögonblicket jag hörde Nirvana första gången som min musiksmak likt evolutionen tog ett skutt, utvecklades, började formas till något eget.

Nu sitter jag här, 15 år efter och har på Nirvana i hörlurarna och jag känner precis samma sak för bandet som jag gjorde då. Det är så jävla bra, helt enkelt.


 
 
 
Här på biblioteket har vi en live-dvd med Nirvana från deras kända konsert från Reading festivalen i England. Och det är Nirvana i deras peak, året är 1992. Två år senare skulle Kurt gå bort och allt skulle bli mycket mer tråkigare. Men just under den konserten är bandet i toppform.

Konsertfilmen är gratis att låna så gör det. Det är härligt att kunna se dem igen för oss som missade att se detta live.

/Tal

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar