fredag 28 juni 2013

50-tal i rasande fart.

Jag var 18 när jag läste På väg av Jack Kerouac. Jag läste den från morgon till kväll, kunde inte lägga ner den. Jag ville formge den sommaren, kommer jag ihåg, efter boken. Att ge mig ut på äventyr.


 
 
Boken som kom ut 1957 (och skrev från slutet av 40-talet till början av 50-talet) blev en total succé. En roman som ungdomarna höll nära sitt hjärta över hela USA och senare under hela världen.
Den handlar om Sal Paradise (Jack Kerouac själv i annat namn) som drar runt med sin vän Dean Moriarty (Neil Cassady i det verkliga, en av de stora inom beatrörelsen) i USA och försöker hitta meningen med livet. De lyssnar på jazz, är galna och dricker mycket. Sidorna som känns som de är skriva med rasande fart får läsaren svårt att sitta still.
Andra personer har blivit väldigt inspirerade av boken, såsom Ulf Lundell (t.ex. hans bok Jack är väldigt inspirerad av På väg).
Boken filmatiserades förra året (bl.a. med Kristen Stewart från Twilight-serien). Men boken är bättre. Jag lovar. Läs den och se om du kan hålla dig från att planera resor för att finna meningen med livet!

/Tal

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar