torsdag 25 april 2013

Spejarens Lärling

Jag hittade den här boken av en slump i skolbiblioteket. "Varför inte", tänkte jag och började läsa.
En bok senare var jag fast besluten att hitta alla uppföljare till den här boken och läsa dem.
Jag blev inte besviken, hittills har det kommit ut 10(!) uppföljare. Alla är minst lika bra som den första, med mer av det jag fastnade för i den första boken. Någonting jag fastnade för var att trots utförliga beskrivningar av vad som hände och hur allt såg ut så blev det aldrig långrandigt. Man får en perfekt egen bild av hur personerna och världen ser ut.

Värt att säga är att trots att John Flanagan skrev den första boken som en fantasy, har han allt eftersom graviterat bort från den genren och böckerna blir mer och mer om en fiktiv medeltida värld, utan några "övernaturliga" inslag. Rekommenderas starkt till fantasy- och äventyrsfans.

                                            Gorlans ruiner


                 /JJK, prao

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar