måndag 28 januari 2013

Klassikervecka!

Den här veckan kör vi på med tre klassiker. Dessa tre böcker hittar man i ungdomsrummet så det är bara att springa upp och låna!

Första boktipset är The Catcher in the Rye (Räddaren i nöden) av J.D. Salinger. Jag läste den här boken när jag var 16 år och blev helt chockad över hur bra den den var. Och fortfarande när jag tänker på boken så minns jag vilket starkt intryck den gjorde på mig när jag läste den för första gången.

Boken handlar om Holden Caulfield, en irriterad tonåring som har fått veta att han har blivit avstängd från sin skola. Han irriterar sig på sina rumskamrater på sin studentkorridor så han lämnar sin skola för att fara till New York i tre dagar innan han måste hem till sina föräldrar. I New York möter han flera människor som gör honom olycklig och han ser igenom det falska med att vara vuxen. Han inser att det enda han vill vara är en räddare i nöden, en person som står vid en klippa och hindrar barn som leker i närheten att ramla ner.

Bokens språk är fantastisk och därför har jag valt den engelska utgåvan, där J.D Salingers språk kommer till sin rätta. När boken gavs ut under 1940-talet ansågs den som vulgär, både för dess innehåll och för språket som ansågs ungdomligt. Och den ses fortfarande som kontroversiell till denna dag.
Läs den och upptäck tonårsrebellen inom dig!
/Tal

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar